Sunday, December 4, 2011

Ayam Goreng Berempah



ada banyak version gak buat ayam goreng berempah ni.yg ni saya ambik kat dapur kak ummi tapi alter sikit, ikut tekak family ;)

Bahan:-
5 ketul paha ayam
1 sudu besar rempah kari ayam (saya tuang je ikut suka, anak saya tak tahan pedas jadi saya letak sikit je)
2 sudu besar serbuk ayam @ kiub ayam
1 sudu besar lada sulah
1 sudu besar serbuk cili (yang ni saya tak letak)
sedikit serbuk kunyit
beberapa tangkai daun kari
sedikit gula
garam secukup rasa
tepung jagung secukupnya
minyak masak

Bahan Kisar:-
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 inci halia (lagi banyak lagi sedap)
1 inci lengkuas

Cara Memasak:-
Gaulkan ayam dengan semua bahan kecuali minyak.
Perapkan selama setengah jam atau lebih.Lagi lama lagi bagus.
Panaskan minyak (saya goreng dalam periuk sebab nak kena guna banyak minyak dan api jangan terlalu besar). Kemudian masukkan ayam dan goreng hingga masak dan kuning keemasan.
Angkat dan toskan minyak.

No comments:

Post a Comment