Sunday, July 24, 2011

Boleh ke tukar opsyen?

petang tadi saya menonton AKW - apa kata wanita dengan pengacara Zamzarina. pada saya isu hari nie agak menarik - chef wanita - isu dan masa depan (lebih kurang macam tu la rasanya). tetamu jemputan ialah Chef Liza , chef selebriti serta 2 orang anak perempuan kembarnya yg turut menjadi seorang chef. sebelum tu, ada sekumpulan junior chef - chef muda, kanak-kanak yg tekun menghasilkan masakan masing-masing. rupa-rupanya ada yg dah ambil kursus masa cuti sejak dari umur 4 tahun.tak bahaya ke kalau kanak-kanak masuk dapur? kanak-kanak nie sebenarnya kalau kita terangkan apa yang boleh dilakukan dan yg tak boleh, apa bahaya didapur, apa langkah-langkah keselamatan, mereka pun boleh menjadi seorang chef yg berbakat.nampak kanak-kanak tu memang tekun, malah ada yg memang bercita-cita menjadi chef.
terfikir lak saya, kalaulah saya tak tersilap ambil kursus masa kat u dulu, kalaula saya korek betul-betul apa minat saya, tentu saya tak duduk dalam dilema.saya tak le bercita-cita utk jadi chef, tapi berminat utk mengjr bidang berkaitan dengannya, dan yg paling dekat tentula kemahiran hidup ert.saya nie cikgu opsyen sains, tapi dah 8 tahun ngjr kemahiran hidup, kh dan memang sangat2 minat dengan subjek nie.masa kpli memang nak apply kh tapi takut tak dapat memandangkan ni kali kedua saya mohon kpli.tahun nie, disebabkan saya opsyen sc, kena la ngajr sc sebab kh dah penuh.rasa kehilangan besar.kosong je.susah gak nak kena belajar blk sc yg dah lama tinggal.
kekadang terfikir gak, nak je saya masuk balik belajar dan ambik kursus kemahiran hidup.tapi tu la, boleh ke tukar opsyen?

No comments:

Post a Comment