Tuesday, December 21, 2010

Jom minum jus pegaga!

kredit gambar dayang_jack@myresepi.com
pernah minum jus pegaga? dulu , saya pernah minum , mak sedara yang buat. tapi tah macam mana, rasanya tak sedap. jadi dah lama la jugak saya tak minum jus pegaga nie - cuma makan buat ulam je.

tapi hari tu saya terbaca dalam my resepi - tentang cara nak buat jus pegaga. rupa-rupanya kena campur gula batu sikit. so saya pun try le - saya blend secekak pegaga , sedikit air masak dan campur gula batu. bila minum - memang sedap - memang rasa macam minum air tebu.

saya paste resepi jus pegaga tu ye.

Bahan-bahan ( 1-2 gelas )
100 gm pegaga (cuci dgn air garam bsama akarnya sekali-sebab tang akar nie le yg bagus)
3 camb gula perang (saya guna gula batu)
500 ml air masak
5-7 ketul ais (saya tak guna ais)

Cara-cara
Masukkan air masak ke dlm periuk bersama gula perang dan masak sehingga mendidih. Sejukkan.
Kemudian kisar daun pegaga bersama air gula td. Tapiskan jusnya.
Masukkan semula jus td ke dlm pengisar dan kisar bersama ketulan ais selama 1 minit.
Siap dan boleh diminum. Selamat Mencuba!
** Setiap 100g bahagian pegaga yg blh dimakan mengandungi air 87.7g, protein 2.0g, lemak 0.2g, karbohidrat 6.7g, serat 1.6g, kalsium 171mg, fosforus 32mg, B2 0.19mg, niasin 0.1mg dan Vitamin C 48.5mg.

atau kalau nak lagi senang - masuk je pegaga, air masak, gula batu - terus blend
saya tak tapis, saya minum dengan 'serdak' nya sekali - tu kan serat, baik untuk mengelakkan sembelit

3 comments:

  1. kalau buat dah rasanya tebu,,bukan pegaga lagi lah..dah jadi jus tebu,,aku pernah minum jus pegaga tak rasa cam tebu pun,,ni btl ke cara nak buat ni,,mcm tak jadi saja..

    ReplyDelete
  2. macam tebu, bukan betul2 tebu.terpulang la nak percaya atau tak. kalau tak pernah buat,mcmana tau jadi ke tak?

    ReplyDelete
  3. daun pegaga boleh beli kat supermarket eh?

    ReplyDelete